FAQ

Registrering

Hvordan registrere brukerkonto?

Pil ikon

Registrer en brukerkonto her. Skriv inn e-post og velg et passord. E-post er brukernavnet til innloggingen.

Hvem kan registrere?

Pil ikon

Alle kan registrere en brukerkonto. Både privatpersoner og organisasjoner.

Legge ut et arrangement

Hvordan legge ut et arrangement?

Pil ikon

Hvem kan legge ut et arrangement?

Pil ikon

Både privatpersoner og organisasjoner kan legge ut et arrangement.

Arrangementet må foregå innenfor Asker.

Hvor lang tid tar det før et arrangement blir publisert på nettsiden?

Pil ikon

Arrangement vil som regel bli publisert innen tre arbeidsdager etter at det er sendt til godkjenning. I skoleferier kan det dessverre ta inntil én uke.

Skal et arrangement benytte Asker kulturhus sitt billettsystem, kan ta litt lenger tid, da det også må opprettes billettlenke for salg.

Kan jeg legge ut flere arrangementer?

Pil ikon

Ja, du kan legge ut flere arrangementer.

Kan jeg gjøre endringer på mine egne arrangementer etter publisering?

Pil ikon

Ja, du kan gjøre endringer  ved å gå til «Mine arrangement», se under «Godkjente og publiserte arrangement» og klikk på knappen «Rediger». Alle endringer må sendes til godkjenning på nytt.

Kan jeg slette et arrangement som er publisert og ikke avholdt?

Pil ikon

Gå til «Mine arrangement», se under «Godkjente og publiserte arrangement» og klikk på knappen «Rediger». Klikk deg videre, men la være å sende inn til godkjenning. Da blir det liggende som kladd (ikke publisert), og du kan eventuelt velge å slette arrangementet.

Kan jeg gjenbruke et avsluttede arrangement?

Pil ikon

Ja, du kan gjenbruke ved å gå til «Mine arrangement», se under «Avsluttede arrangement» og klikk på knappen «Dupliser». Gjør deretter endringer og send til godkjenning på nytt.

Kan jeg avlyse et arrangement?

Pil ikon

Ja, du kan endre status på arrangementer fra «normal» til «avlyst», «få igjen», «fulltegnet», eller «fullbooket». Logg inn, gå til «Mine arrangement», se under «godkjente og publiserte arrangement» og endre i rullgardinen fra «normal» til for eksempel «avlyst». Klikk på knappen «oppdater». Denne statusen kan du endre uten å sende til godkjenning.

Kan jeg opprette et digitalt arrangement?

Pil ikon

Ja, etter at arrangementet ditt er publisert, kan du endre status på arrangementer fra «Normal» til «Digital». Logg inn, gå til «Mine arrangement», se under «godkjente og publiserte arrangement» og endre i rullgardinen fra «Normal» til «Digital». Klikk på knappen «oppdater». Denne statusen kan du endre uten å sende til godkjenning.

Bruk av bilder på aktiviasker

Pil ikon

Fotografier omfattes av Åndsverkloven. Det er kun tillatt å benytte bilder du har rettigheter til å publisere. Er du fotografen og mennesker er hovedmotivet, må du ha innhentet samtykke/tillatelse til å publisere bildet på nett.

Kan jeg bruke et bilde som har tekst eller logo?

Pil ikon

Nei, bilder med tekst og/eller logo er ikke tillatt. Se unntak om cover/omslag.

Kan jeg bruke et bilde fra en CD-cover, film-cover eller bokomslag?

Pil ikon

Ja, men bare hvis du har rettigheter til det. Du er selv ansvarlig for bildet du laster opp.
Det er ikke tillatt å bruke andres bilder uten tillatelse.

Kan jeg gjenbruke et bilde jeg har lastet opp tidligere?

Pil ikon

Ja, bilder du har lastet opp tidligere finner du igjen ved klikke på «Velg fra billedbank«

Bildet jeg laster opp er ikke stort nok.

Pil ikon

Bildet  må være i høyoppløsning. Minimum 1080 x 1080 piksler. Dette er fordi arrangementet med bilde vises på flere  informasjonsskjermer i Asker kulturhus i tillegg til nettsiden.

Du kan også laste ned gratis bilder fra forskjellige nettsider som tilbyr dette.

Billetter

Må jeg bruke deres billettsystem?

Pil ikon

Alle arrangementer med billettsalg som foregår på Asker kulturhus må bruke vårt billettsystem. Ellers kan det fritt benyttes andre billettsystemer.

Hvordan bruker jeg deres billettsystem?

Pil ikon

På «Billettsalg» under «Legg til arrangement» velg alternativet «Asker kulturhus billettsystem«. Deretter fyll inn priser og priskategorier, samt informasjon om billettoppgjør. Du kan også se hvordan det gjøres i denne instruksjonsfilmen.

Må jeg fylle ut alle feltene på billettoppgjør hver gang jeg bruker deres billettsystem?

Pil ikon

Dersom du har fylt ut alle feltene fra «Min side» hentes disse opplysningene automatisk.

Fyll ut alle opplysningene og scroll deretter ned på siden og trykk på knappen «Oppdater profil». Når alt er gjort riktig, vil knappen endre seg automatisk til «Oppdatert»

Jeg har spørsmål om et konkret arrangement

Pil ikon

Alle spørsmål om konkrete arrangementer må du stille til direkte til arrangøren, da «aktiviasker.no» kun formidler arrangementene i kalenderen, vi arrangerer dem ikke. Nederst i hvert enkelt arrangement kan du klikke på «kontakt oss» for å komme direkte til arrangøren.

Aktivitetskortet

Jeg har noen spørsmål angående Aktivitetsappen AiA.

Pil ikon

Spørsmål og henvendelser angående Aktivitetappen AiA skal sendes til:

aia@asker.kommune.no